28.11.2012

Onnibus haastaa VR:n myös verkkokaupan älyttömyydessä

Suomen ehdottomasti parjatuin verkkokauppa löytyy ehdottomasti VR:ltä, vaikkakin eteenpäin on menty rutkasti. Tulos alkaakin jo näyttämään melkein ihan ihka oikean raideliikennejätin kaupalta.
Halpabussiyhtiö Onnibus on uhkaillut haastavansa jopa VR:n. Ja lupaus on pidetty, sillä verkkokaupan toteutus vetää vertoja jopa VR:n kaupalle älyvapaudellaan.
Onnibus uskalsi vihdoin saapua näille leveysasteille. Uteliaana vilkaisin reittikarttaa, johon oli hämäävästi piirretty Oulusta lähtevä viiva kulkemaan läheltä Raahea. Päätän selvittää mitä lafkalla olisi tarjottavaa välille. Karttaa klikkaamalla pääsen, no, en minnekään. Näkymä on sinäänsä mielenkiintoinen.

Ei ihan heti olisi tullut mieleen valita Oulu - Raahe välille reittiä Turusta Ylläkselle. Ja toisaalta, minua ei kiinnosta pätkääkään tässä vaiheessa mistä bussi tulisi ja minne se jatkaisi, kunhan se nyt vain kulkee välin Oulu -  Raahe.
No, linkkiä klikkaamalla pääsen reitin ylimalkaisiin aikatauluihin, jossa ei vieläkään sanaakaan Raahesta.
Jotta homma ei vain lipsahtaisi liian helpoksi, pitäisi vielä keksiä, että Raahe sijaitsee ainakin toistaiseksi Oulun ja Seinäjoen välillä. Linkki avaa samanlaisen sivun, jossa aikatauluissa on vain mukana useampi paikkakunta. Sivulta pääsee kyseisen välin verkkokauppaan.
Raahe - Oulu välille ei edelleenkään saa ostettua lippua, vaan verkkokauppa tarjoaa minulle Oulu-Seinäjoki pilettiä, mikä on ehdottoman tyhmää minun, sekä liikennöitsijän kannalta, sillä nythän minulle varataan jakkara Seinäjoelle asti, vaikka jään jo puolimatkassa kyydistä.
Muttamutta, seuraava ongelma. Tänään ei olekaan yhteyksiä tarjolla. Kalenteri ei osaa ehdottaa päiviä jolloin niitä olisi, esimerkiksi vaikka värjäämällä yhteydettömät päivät harmaalla. Jos olisin yhtään näsäviisaampi, ehdottaisin ratkaisuksi vuorojen lisäämistä niin, ettei yhteydettömiä päiviä ole.
Hinnat Raaheen ovat harvoin "tavallisia" busseja halvemmat, eikä aikataulutkaan ole sopivimmasta päästä, mutta toivoisi verkkokaupan olevan kuitenkin sen verran asiakaspalveluhenkinen, että se osaisi edes jollain tasolla täyttää toivomukseni.

Tämän pidemmälle en lipun ostossa edennyt, sillä en oikeasti halua nyt matkustaa yhtään mihinkään, mutta kokemus oli sen verran karu, että pistää taas miettimään, miksi, siis ihan oikeasti miksi, tästäkin on pitänyt ihan varta vasten tehdä niin kamalan vaikiaa. Hyvin toteutettu verkkokauppa kysyisi mistä haluan ja minne (vielä parempi voisi nuuskia ehdotuksen vaikka IP-osoitteen perusteella) ja myisi minulle lipun. Välittämättä jatkaako linja Siperiaan. Huonosti toteutettu ei anna edes valita lähtö- tai päätepistettä.

Noh, Onnibusin helpotukseksi todettakoon Matkahuollon kaupan olevan vielä käyttökelvottomampi. Ainuttakaan lippua en ole sieltä ostanut, vaikka ihan mukavasti bussia käytänkin. Pohjolan Liikenne taisi huomata saman, sillä sekin avasi hiljattain ihan ikioman verkkokaupan, vaikkakin terävämpi oppilas huomaakin sen olevan sama VR:n kanssa.

On se taas niin vaikiaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti


Copyright Vaikia 2012-2016.